اپل چگونه توانست به شرکتی تریلیون دلاری تبدیل شود؟

اپل، موفق‌ترین شرکت فعال در حوزه‌ی تکنولوژی معرفی می‌شود که تاکنون قیمت محصولات خود را برای رقابت با دیگر برندهای موجود در بازار کاهش نداده و تعریف ملموس و قابل فهمی از تکنولوژی ارائه کرده است.

در دهه‌های اخیر شرکت‌های تکنولوژی زیادی تأسیس شده‌اند اما هیچ یک به اندازه‌ی اپل موفق نبوده‌اند. حتماً می‌دانید اپل اولین کمپانی جهانی است که ارزش آن از مرز یک تریلیون دلار نیز گذر کرده است.

اپل اولین فعالیت خود را در گاراژ خانه‌اش شروع کرد و اکنون ارزشمندترین شرکت دنیاست. اگر به تاریخچه‌ی 40 ساله‌ی اپل نگاه کنید متوجه می‌شوید چه عواملی باعث موفقیت این شرکت شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چند مورد از این عوامل بپردازیم.

از میان برداشتن موانع و سختی‌های مشتریان

حقیقت این است، تمام مردم، مشتری هدف برند اپل هستند. در واقع، «کاربر پسند بودن» از اصلی‌ترین خصوصیات تمام محصولات این شرکت است.
اپل اغلب روی ویژگی‌هایی متمرکز می‌شود که توسط افراد عادی نیز قابل درک است. ویژگی‌هایی چون کیفیت دوربین، وضوح نمایشگر، فضای ذخیره‌سازی، آنلاک کردن قفل نمایش توسط اثرانگشت یا عنبیه چشم و ... .
اپل مشتریان خود را از بین یک قشر خاص انتخاب نمی‌کند بلکه عموم مردم را هدف قرار داده است.

جا انداختن فرهنگ استفاده از برند

تولید محصولات باکیفیت توسط این برند ثابت شده است و اپل به نام تجاری تبدیل شده که مشتریان وفادار آن در سال‌های متمادی حاضر به خرید دیگر محصولات موجود در بازار نیستند.
این قضیه به اوایل دهه‌ی 80 برمی‌گردد که مفهوم کامپیوتر خانگی در حال محبوب شدن بود. استیو جابز در همان سال‌ها، 9 هزار کامپیوتر را به مدرسه‌های کالیفرنیا اهدا کرد و در آن زمان با مخالفان زیادی مواجه شد. این روش بازاریابی علاوه بر مزایای مالیاتی، بسیار هوشمندانه بود.
استیو جابز با راه‌اندازی برنامه‌ی «بچه‌ها نمی‌توانند صبر کنند» قصد داشت، کودکان را از سنین پایین و قبل از توانایی خرید کامپیوتر، با محصولات برند خود آشنا کند. این نوع تبلیغات مفهوم اصلی فرهنگ اپل است.
همین کودکان در سنین بزرگ‌سالی برای خرید کامپیوتر شخصی به سراغ برند اپل می‌روند.

وارد نشدن در نبرد بین برندها

خیلی از برندها فکر می‌کنند جنگ قیمت بخشی از رقابت در هر صنعت است؛ اما اپل اعتقادی به این موضوع ندارد. برند اپل در سال‌های اخیر مدل قیمت‌گذاری یکسانی داشته و حتی قیمت محصولات آن بالاتر از دیگر برندها بوده است.
برند اپل قصد ندارد با کاهش قیمت محصولاتش نسبت به دیگر برندها، مشتری به دست آورد. اپل روی فعالیت رقبایش تمرکز نمی‌کند و تمام‌وقت و تمرکز خود را روی ویژگی‌های منحصربه‌فرد یعنی طراحی زیبا و فراهم کردن تجربه‌ی بی‌نظیر برای کاربر، قرار داده است.
حقیقت دیگر این است که اپل هیچ‌وقت برای رقابت با دیگر برندها قیمت محصولاتش را کاهش نداد. بلکه این برند به مشتریان نشان داد چرا برای محصولات و خدماتی که عرضه می‌کند، پول بیشتری می‌گیرد.

منبع: entrepreneur