هشت روش غیرمالی مدیران موفق برای انگیزه دادن به کارمندان

برخی از کارآفرینان موفق می‌گویند هدف اصلی‌شان «تغییر دنیا» و دست‌یابی به چیزی ماندگار است، نه تنها کسب درآمد بالا. اما اغلب آنها معتقدند کارمندان، بیشتر از هر چیزی، برای پول کار می‌کنند. با این وجود، یکی از جدیدترین تحقیقات McKinsey survey، می گوید که محرک‌های غیرمالی، در طولانی‌مدت خیلی مفیدتر از انگیزه‌های مالی است.

چارلز گارسیا در کتاب خود با عنوان "درس‌های مدیریتی از ساکنان کاخ سفید"، انگیزه را به طور عجیبی با رهبری ارتباط داده است. او می‌گوید کارمندان به اندازه‌ی پول، برای مدیران بزرگی که برای پیشرفت آنها انگیزه‌بخش هستند، ارزش قائل‌اند.

گارسیا لیستی از اصول کارآفرینان و مدیران را ارائه داده که از مصاحبه با برخی از بزرگ‌ترین مدیران کشور آمریکا به‌دست آورده است. این اصول به ما می‌گوید چطور می‌توانیم در شرایط سخت اقتصادی و وقتی‌که بودجه‌ی کمی داریم، روحیه‌ی کارمندان را حفظ کنیم.

1. به کارمندانتان انرژی بدهید

سعی کنید مدیری باشید که هر روز عشق و انرژی مثبت را وارد محل کارش می‌کند، نه مدیری که تنها انرژی دیگران را می‌گیرد. این کارمندانتان هستند که به شما کمک کرده‌اند کسب و کارتان را در سخت‌ترین اوضاع اقتصادی کشور سر پا نگه دارید. پس حالا زمان آن رسیده، شما هم در برابر آنها سرشار از انرژی مثبت باشید.

2. زندگی تنها کار کردن نیست

مدیران بزرگ منبعی سرشار از انرژی جسمی، روحی و عاطفی هستند. چطور می‌توان این انرژی‌ها را افزایش داد؟ با داشتن ارتباطی قوی با کسانی که دوستشان دارید، ورزش مداوم، سبک زندگی سالم و درنظر گرفتن زمانی برای تفکر و تعمق.

3. کارمندانتان را در اولویت قرار دهید

هیچ سازمانی بهتر از کسانی که آن را اداره می‌کنند نیست. حقیقت این است که کسب‌وکار شما افراد هستند؛ یعنی کسب‌وکاری همراه با استخدام، آموزش و مدیریت کارمندان برای دست‌یابی به محصول یا خدماتی که می‌خواهید ارائه کنید. اگر افراد را عامل موفقیت خود بدانید پس برای اینکه مدیر بزرگی باشید، باید با دقت به آنها توجه کنید.

4. اخلاق درستی داشته باشید

در دورانی که مطبوعات سرشار از گزارش‌هایی درباره‌ی مدیرانی است که رفتار نامناسبی داشته و توجهی به نیاز کارمندان و تیمشان ندارند، اخلاق مدارانه بودن می‌تواند در انگیزه دهی به آنها مؤثر باشد و برای سازمانتان، موفقیت به ارمغان بیاورد.

5. ارتباطات خوبی برقرار کنید

مدیر روی دیگران تأثیر می‌گذارد؛ البته این مسئله بدون برقرار کردن ارتباط مؤثر، ممکن نیست. اگر برای برقراری ارتباط با کارمندانتان دچار مشکل شده‌اید، ابتدا روی توانایی خود برای اثرگذاری روی آنها تمرکز کنید، آن هم با انتخاب جملاتی که تأثیر مثبت روی انتقال پیامتان می‌گذارد. پس‌ازآن، باید نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان گسترده‌تر را یاد بگیرید.

6. شنونده‌ی خوبی باشید

مدیران تأثیرگذار کسانی هستند که سعی می‌کنند به زبان بدن کارمندانشان توجه کنند و کلماتِ جاری شده بر زبان اعضای تیم خود را هم بشنوند، همچنین به معنای ارزشمند در ورای آن کلمات هم گوش دهند.
یادتان باشد در هر کسب‌وکاری، گاهی کارمندان نیاز به کسی دارند که تنها با او صحبت کنند، کسی که با تمام وجود به آنها گوش دهند. باید به آنها نشان دهید همیشه گوش شنوای خوبی برایشان هستید.

7. مشکلاتتان را حل کنید

در بالای اتاقتان یک نوشته بنویسید با این عبارت که «برای من مشکل نیاورید، راه حل بیاورید». با قدرت تمام اعضای تیمتان را هدایت کنید و به آنها یاد دهید در این شرایط سخت، حلال مشکلات خود و سازمان باشند.

8. کارمندان را از طریق ایجاد تجربه و مهارت هدایت کنید، نه با عنوان و رتبه

کارمندانتان را هدایت کنید، آنها را تشویق کنید و با خود همراه کنید، مطمئناً این کار به نفع سازمانتان خواهد بود. اگر می‌خواهید در شرایط سخت اقتصادی، دوام بیاورید، این همان نوع مدیریتی است که برای سازمانتان نیاز دارید.

 منبع: forbes