در خصوص صد برند برتر سال 2016 میلادی، تحلیل های قابل توجهی وجود دارد که توجه شما را به برخی از آن ها جلب می کنیم:

توزیع این 100 برند در بین کشورهای جهان به صورت زیر است:

آمریکا 52
آلمان 9
فرانسه 8
ژاپن 6
انگلستان 6
کره جنوبی 3
هلند 3
سوئیس 2
سوئد 2
اسپانیا 2
چین 2
ایتالیا 2
مکزیک 1
دانمارک 1
کانادا 1

 

توزیع این 100 برند در حوزه های فعالیت مختلف به شرح زیر است:

خودروسازی 15
تکنولوژی 14
خدمات مالی 12
کالاهای مصرفی 9
کالای لوکس 8
الکل 7
متنوع 5
الکترونیک 5
نوشیدنی ها 4
رسانه 4
خرده فروشی 3
رستوران 3
پوشاک 3
تدارکات و حمل و نقل 3
سرویس های کسب و کار 2
کالای ورزشی 2
انرژی 1

 

تفکیک ترکیبی کشور و حوزه فعالیت

برندهای برتر آمریکا به تفکیک حوزه فعالیت

 

برندهای برتر آلمان به تفکیک حوزه فعالیت

 

برندهای برتر فرانسه به تفکیک حوزه فعالیت

 

برندهای برتر ژاپن به تفکیک حوزه فعالیت

 

برندهای برتر انگلستان به تفکیک حوزه فعالیت

 

برندهای برتر کره جنوبی به تفکیک حوزه فعالیت

 

برندهای برتر هلند به تفکیک حوزه فعالیت

آمریکا تکنولوژی 10 52
خدمات مالی 8
کالاهای مصرفی FMCG 5
متنوع 4
نوشیدنی ها 3
خدمات کسب و کار 3
خودروسازی 3
رستوران 3
تدارکات و حمل و نقل 3
رسانه 3
خرده فروشی اینترنتی 2
الکل 2
پوشاک 1
کالای ورزشی 1
کالای لوکس 1
آلمان خودروسازی 5 9
تکنولوژی 1
کالای ورزشی 1
خدمات مالی 1
متنوع 1
فرانسه کالای لوکس 4 8
کالاهای مصرفی FMCG 2
الکل 1
خدمات مالی 1
ژاپن الکترونیک 3 6
خودروسازی 3
انگلستان خودروسازی 2 6
الکل 2
کالای لوکس 1
خدمات مالی 1
کره جنوبی خودروسازی 2 3
تکنولوژی 1
هلند الکل 1 3
انرژی 1
الکترونیک 1
سوئیس نوشیدنی ها 1 2
کالاهای مصرفی FMCG 1
سوئد پوشاک 1 2
خرده فروشی 1
اسپانیا پوشاک 1 2
خدمات مالی 1
چین تکنولوژی 2 2
ایتالیا کالای لوکس 2 2
مکزیک الکل 1 1
دانمارک کالاهای مصرفی FMCG 1 1
کانادا رسانه 1 1

 

در اینجا لازم است به تعریف برند و برندسازی اشاره کنیم تا توانایی تحلیل اعداد و ارقام فوق و نحوه تقسیم بندی آن ها مشخص گردد

برند یعنی: محبوبیت و وفاداری به معنی تکرار خرید، معرفی به دیگران، عدم انتخاب جایگزین

برند یعنی: تصویر ذهنی و سهم ذهن از مخاطبان حوزه فعالیت آن

برندسازی: فرایندی است که تلاش می کند یک نام و تصویر منحصر به فرد از یک محصول را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

برند سازی: به دنبال ایجاد حضور متمایز و قابل توجه در بازار یک محصول است تا بتواند مشتریان را جذب، حفظ و وفادار نماید.

با استناد به تعاریف مختصری که از برند و برندسازی مطرح گردید نگاه دقیق تری به 100 برند برتر دنیا در سال 2016 می اندازیم.

اولین نکته ای که در بین این برندها به چشم می خورد این است که 100 برند برتر دنیا صرفاً در اختیار 15 کشور دنیا قرار داد و سایر کشورها در این خصوص سهمی ندارند، کشور آمریکا به تنهایی بیش از نیمی از برندهای برتر دنیا را در اختیار دارد که به طور قطع عوامل متنوعی از جمله ثروت موجود در این کشور، قوانین تجارت آزاد، دسترسی بالا به رسانه های تبلیغاتی، دسترسی به تکنولوژی های برتر و بسیاری عوامل دیگر این مهم را رقم زده است.

نکته قابل توجه دیگر در این آمار تمرکز کشورها به قابلیت محوری و توانایی ملی و فرهنگی آن ها در تولید و عرضه محصولات و خدمات است، همانگونه که می بینید بجز آمریکا که در 15 حوزه فعالیت دارای برندهای مطرحی است (که البته باز هم 5 حوزه فعالیت (تکنولوژی، خدمات مالی، کالاهای مصرفی، کالاهای متنوع و نوشیدنی ها) سهم بیشتری دارند) سایر کشورها عموماً در حوزه های متمرکز و تخصصی توانمند هستند، به عنوان مثال کشور آلمان بهترین برندهای دنیا را در خودروسازی در اختیار دارد، فرانسه و ایتالیا بهترین برندها را در محصولات لوکس (زیور آلات، آرایشی و زیبایی، پوشاک و مانند آن) در اختیار دارد، ژاپن متمرکز بر الکترونیک و خودروسازی است، کره جنوبی در خودروسازی مطرح شده است و چین نیز در حوزه تکنولوژی وارد این میدان شده است.