بایدها و نبایدها در شرایط رکود بازار

به طور قطع، شرایط رکود بازار برای هیچ کس خوشایند و مطلوب نیست، لیکن افراد، شرکت ها و کسب و کارهای موفق کسانی هستند که قادرند در این شرایط بجای انتظار کشیدن برای رهایی از این شرایط که بعضاً در کنترل و قدرت آن ها نیست، اقداماتی برای برون رفت، تعدیل و کاهش اثر منفی آن یا ایجاد آمادگی های لازم برای زمان رونق که دیر یا زود واقع خواهد شد، انجام می دهند. در این نوشتار به برخی اقدامات که باید، یا نباید در شرایط رکود انجام گردد اشاره می کنیم.

 

  • تبلیغات:

تبلیغات از موضوعات هزینه بر است و در شرایطی که درآمد کاهش می یابد به طور معمول تبلیغات نیز تحت الشعاع قرار می گیرد و کاهش می یابد، لذا موارد زیر را در خصوص تبلیغات در دوران رکود در نظر بگیرید.

 

  • هرگز تبلیغات را قطع نکنید، زیرا اگر با حذف تبلیغات در زمان رکود نام شما در بین مشتریان کمرنگ شود و رقبای شما نام خود را پر رنگ تر از شما نگه داشته باشند، در زمان خروج از رکود شما فرصت کافی برای پررنگ کردن نام خودتان در بین مشتریان ندارید.
  • تبلیغات کم هزینه و اثر بخش را شناسایی کنید. بسیاری از روش های تبلیغاتی که در زمان رونق توسط شما نادیده گرفته شده بودند، بسیار کم هزینه و بعضاً رایگان هستند، آن ها را شناسایی و از آن ها استفاده کنید.
  • با تبلیغاتچی ها مذاکره کنید. بسیاری از روش ها تبلیغاتی به شدت فاسد شدنی و از دست رفتنی هستند و به دلیل اینکه به زمان ارتباط تنگاتنگی دارند به هدر می روند، از جمله بیلبورد ها، رادیو، تلویزیون، تلویزیون های شهری و .... از طرف دیگر این رکود به شدت بر روی عملکرد و درآمد شرکت های تبلیغاتی نیز اثر می گذارد. از این رو سعی کنید با شرکت های تبلیغاتی وارد مذاکره بشوید و با آن ها برای انجام تبلیغ با تخفیفات زیاد یا تبلیغاتی که امروز انجام می شود و در زمان خروج از رکود پولش را پرداخت می کنید، به توافق برسید.
  • از منابع انسانی خودتان برای تبلیغ استفاده کنید. یکی از مهم ترین منابع شما که در زمان رکود دچار کم کاری و نداشتن کار می شوند منابع انسانی شما هستند که بعضاً به ناچار باید در سازمان شما باقی بمانند و حقوق آن ها را نیز پرداخت می کنید. از آن ها برای معرفی کالا و خدمات خود به مشتریان استفاده کنید.
  • تبلیغات هدفمند و نشانه گیری شده انجام بدهید. متناسب با کسب و کارتان و مخاطبان کالا و خدمات، در زمان رکود به شدت سعی کنید که تبلیغات شما نشانه گیری شده و دقیق باشند تا دقیقاً به هدف یعنی مخاطبان شما برخورد کند. در زمان رکود هزینه تبلیغات پر هزینه و فراگیر را ندهید. زیرا مثال این نوع تبلیغات شبیه کسی است که با مهمات کم، اسلحه را روی حالت رگبار می گذارد و شلیک های بی هدفی را انجام می دهد.

  • صرفه جویی:
    • هزینه های سازمان را لیست کنید و برای آن ها حد و مرز تعیین کنید. میانگین هزینه در ماه های قبل روش مناسبی برای تخمین ماه های آینده است. از روش های مختلف با حداکثر اثربخشی مناسب مثبت یا حداقل تأثیرات مخرب برای مدیریت منابع مالی استفاده کنید. تأثیر کاهش هر هزینه

 

  • در خصوص کاهش منابع انسانی تأخیر یا تعجیل زیاد انجام ندهید. یکی از مزایای شرایط رکود و فشار این است که ایرادات و هدر رفت های سازمان به شکل ملموس مشاهده می گردد. عملکرد نیروهای ضعیف در شرایط رکود و غیر رکود را با هم مقایسه کنید. اگر تفاوت معنی داری بین آن ها نیست، این فرد می تواند در لیست قطع همکاری قرار بگیرد، لیکن اگر تفاوت زیادی در آن مشاهده کردید. دست نگه دارید. بر روی توانایی، انگیزه و آموزش به این نیرو کار کنید.

  • فعالیت ها:
    • آموزش منابع انسانی، در زمان رکود یکی از فعالیت هایی که به شدت می تواند کمک کننده باشد آموزش منابع انسانی است. زیرا:
      1. در شرایط رکود ذهن افراد برای شناسایی اشکالات و نقاط قوت و ضعف (به شرط خواستن) قوی تر عمل می کند و آموزش مؤثرتر خواهد بود.
      2. در این شرایط زمان بیشتری برای اختصاص دادن به آموزش وجود دارد.
  • آموزش ها و تعلیمات زمان رکود به شدت در زمان خروج از رکود کاربرد خواهند داشت و سازمان را یک گام به جلو می برند.

 

  • شناسایی دقیق کالاهای جانشین شما و کالاهایی که محصولات شما جانشین آن ها هستند. به طور قطع رفتار مشتریان در شرایط رکود و غیر از آن با یکدیگر متفاوت است. در شرایط رکود پول به شدت به سختی خرج می گردد و همگان برای مصرف آن احتیاط می کنند. لذا کالاها یا خدمات جانشین به شدت و ظرافت باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال در حالت عادی کالای جانشین گوشت قرمز، گوشت سفید است، اما در شرایط رکود شدید ممکن است سیب زمینی جانشین هر دو گردد. پس از تعیین کالاها یا خدمات جانشین برای استفاده یا مقابله با آن استراتژی تعیین کنید.

 

  • وصول مطالبات را به طور جد پیگیری کنید. اکثر افراد عادی در زمان رکود به نوعی بدحساب می شوند، ضمن حفظ احترام متقابل برای ادامه همکاری و معامله های آینده، با روش های مختلف سعی کنید زمان وصول مطالبات را کاهش دهید.
  • اعتبار خودتان را حفظ کنید. شرایط رکود برای همه است، لذا سعی کنید تا حد امکان اعتبار خودتان را نزد تأمین کنندگان حفظ کنید. در صورت لزوم در خصوص دریافت مهلت با آن ها مذاکره کنید.
  • شرایط رکود برای همه است، به دیگران کمک کنید. دقت داشته باشید که شرایط رکود برای همه است، بنابر این به مشتریان خود این موضوع را تفهیم کنید که می خواهید به آن ها کمک کنید. برای کمک کردن به آن ها صرفاً به آن ها تخفیف ندهید. مشاوره صحیح شما برای انتخاب درست محصول به مراتب کارا تر خواهد بود.
  • اگر می خواهید هزینه کنید در زیر ساخت ها هزینه کنید. در شرایط رکود اگر هم می خواهید هزینه ای انجام بدهید به فکر ایجاد زیر ساخت ها باشید. مخصوصاً زیر ساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات از قبیل نرم افزارهای حسابداری، اتوماسیون های اداری، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری CRM و امثال آن ها.

 

 

  • نا امیدی ممنوع:

یکی از تأثیرات مخرب شرایط رکود، کاهش روحیه و انگیزه افراد، مدیران و کارکنان می باشد که می بایست به شکل شایسته مدیریت شود تا کمترین اثر را در فعالیت های جاری و پیشبرد شرکت داشته باشد، موارد زیر در این خصوص ارائه شده اند.

  • شور و هیجان را به مجموعه تزریق کنید. از تکنیک ها و روش های مختلف جهت افزایش شور و نشاط در سازمان استفاده کنید، برنامه هایی از قبیل جشنواره فروش یا ایجاد یک مسابقه فروش، تشویق ها و جوایز  دوره ای و امثال آن می تواند مؤثر باشد، برگزاری برخی مراسمات و جشن های ملی، مذهبی و مانند آن یا مهمانی های مناسبتی نیز برای این زمان مناسب است. فراموش نکنید که این وظیفه شماست که روحیه سازمان را حفظ کنید و بالا ببرید.
  • به فضایی که رکود ایجاد کرده است، عادت نکنید. به شدت و با اراده زیاد سعی کنید که به فضایی که رکود ایجاد کرده عادت نکنید. برنامه ها و فعالیت های سازمان را بیشتر و بیشتر کنید. (البته با مطالعه و برنامه ریزی). قطعاً این دوره تمام می شود و صرفاً فعالیت های شما در این دوره در کارنامه و عملکرد و نتایج شما باقی می ماند.

سپاس از توجه شما به این مقاله

سعید گودرزیان. خرداد ماه 1396. شیراز